Italiensk luftfartsingeniør og polfarer, konstruerte luftskipene Norge og Italia
1885–1978
Umberto Nobile ble uteksaminert fra Napolis tekniske høyskole og ble deretter ansatt ved de italienske statsbanene i 1908. Siden søkte han seg til Stabilimento di Costruzioni Aeronautche di Roma (SCA), en militær fabrikk for utvikling av luftskip, og ble etter første verdenskrig en av de fremste luftskipsingeniører i Italia. I tillegg ble han en meget dyktig navigatør.
Luftskipet «Norge»
Umberto Nobile konstruerte luftskipet «Norge», som ble benyttet i «Amundsen-Ellsworth-Nobile Transpolar Flight» i 1926. Med dette luftskipet ble den første flygning noensinne foretatt fra Europa til Amerika, via Nordpolen. I tillegg til å konstruere luftskipet, deltok Nobile på ferden som kaptein. Nobile og Roald Amundsen ble i ettertid uvenner. De var uenige om hvem som hadde æren for den vellykkede transpolare flygningen.
Luftskipet «Italia»
I 1928 ledet Umberto Nobile en italiensk luftskipekspedisjon til Nordpolen med luftskipet «Italia». Ekspedisjonen nådde Nordpolen, men på returen havarerte luftskipet. En stor internasjonal redningsaksjon ble igangsatt, og Roald Amundsen med flybåten «Latham» var en av redningsaktørene. Flybåten havarerte og Amundsen forsvant 18.juni. Dette ble en av de største redningsaksjoner noensinne i polare strøk, der over 1500 mennesker fra syv nasjoner deltok. Det skulle gå 48 dager før alle overlevende etter luftskipferden var reddet ut, – bare fem overlevde av et mannskap på elleve. Nobile var sjøl blant de første som ble reddet ut, og prøvde å organisere redningsarbeidet fra Spitsbergen. I ettertid ble Nobile beskyldt for å ha forlatt sitt mannskap på isen, og han brukte resten av sitt liv til å renvaske seg.
Etter forliset med luftskipet «Italia» falt Nobile i unåde hos de fascistiske styresmaktene i Italia, og måtte søke avskjed fra flyvåpenet. Han ble imidlertid rehabilitert og fikk igjen generaltittelen av den italienske regjeringa som overtok etter fascistene.
I 1931 fikk Nobile oppdrag av Sovjetunionen å bygge opp en luftskipindustri der. Han bodde i Moskva i fire år og arbeidet med dette.
I 1969 reiste Nobile et monument i Telegrafbukta i Tromsø til minne om de som ofret livet i forbindelse med Italia-ekspedisjonen og redningsarbeidet i 1928.
Den danske flygeleder Ove Hermansen (1933–2019) ble Nobiles gode venn. Hermansen bygget opp et stort og grundig arkiv rundt hendelsene i 1928. Nobile-arkivet fins tilgjengelig i Norsk Polarinstitutts bibliotek.
Umberto Nobile – luftskipeksperten som vart polarhelt
Fødd under søritaliensk sol var det ikkje mye som skulle tilseie at Umberto Nobile skulle bli polarforskar. Fødd 21.1.1885 i Lauro (Avellino), Campania som nummer fem av sju born i ein ressurssterk familie, viste Umberto seg tidleg som pliktoppfyllande og skoleflink. Ved universitetet i Napoli fekk han industriell ingeniørgrad i elektroteknikk med strålande resultat. Den […]
1928 Nobiles arktiske luftskipsekspedisjon med «Italia»
15. april 1928 starter Nobile med sitt italienske mannskap med N-4, døypt «Italia», frå ein hangar i Milano på ferda nordover mot Ny-Ålesund. Den strabasiøse ferda tek tre veker. Den 23. mai starter ekspedisjonen med 16 mann på siste strekket mot Nordpolen. Dei når polpunktet etter eit snautt døgn i lufta. På returen styrter «Italia» ned i den arktiske havisen. Ni mann overlever. Så starter det som truleg var den største redningsaksjonen verda hadde sett. I juli blir til slutt dei no åtte overlevande henta av den sovjetrussiske isbrytaren «Krassin».