Umberto Nobile

Italiensk luftfartsingeniør og polfarer, konstruerte luftskipene Norge og Italia

1885–1978

Umberto Nobile ble uteksaminert fra Napolis tekniske høyskole og ble deretter ansatt ved de italienske statsbanene i 1908. Siden søkte han seg til Stabilimento di Costruzioni Aeronautche di Roma (SCA), en militær fabrikk for utvikling av luftskip, og ble etter første verdenskrig en av de fremste luftskipsingeniører i Italia. I tillegg ble han en meget dyktig navigatør.

Luftskipet «Norge»

Umberto Nobile konstruerte luftskipet «Norge», som ble benyttet i «Amundsen-Ellsworth-Nobile Transpolar Flight» i 1926. Med dette luftskipet ble den første flygning noensinne foretatt fra Europa til Amerika, via Nordpolen. I tillegg til å konstruere luftskipet, deltok Nobile på ferden som kaptein. Nobile og Roald Amundsen ble i ettertid uvenner. De var uenige om hvem som hadde æren for den vellykkede transpolare flygningen.

Luftskipt med påskrift Norge flyr over bakken hvor en gruppe mennesker står og ser på. En mann med hest og slede står i venstre forkant og det er snedekte fjell bak
Luftskipet «Norge» i Ny-Ålesund 1926. Foto: Norsk Polarinstitutt

Luftskipet «Italia»

I 1928 ledet Umberto Nobile en italiensk luftskipekspedisjon til Nordpolen med luftskipet «Italia». Ekspedisjonen nådde Nordpolen, men på returen havarerte luftskipet. En stor internasjonal redningsaksjon ble igangsatt, og Roald Amundsen med flybåten «Latham» var en av redningsaktørene. Flybåten havarerte og Amundsen forsvant 18.juni. Dette ble en av de største redningsaksjoner noensinne i polare strøk, der over 1500 mennesker fra syv nasjoner deltok. Det skulle gå 48 dager før alle overlevende etter luftskipferden var reddet ut, – bare fem overlevde av et mannskap på elleve. Nobile var sjøl blant de første som ble reddet ut, og prøvde å organisere redningsarbeidet fra Spitsbergen. I ettertid ble Nobile beskyldt for å ha forlatt sitt mannskap på isen, og han brukte resten av sitt liv til å renvaske seg.

Etter forliset med luftskipet «Italia» falt Nobile i unåde hos de fascistiske styresmaktene i Italia, og måtte søke avskjed fra flyvåpenet. Han ble imidlertid rehabilitert og fikk igjen generaltittelen av den italienske regjeringa som overtok etter fascistene.

I 1931 fikk Nobile oppdrag av Sovjetunionen å bygge opp en luftskipindustri der. Han bodde i Moskva i fire år og arbeidet med dette.

I 1969 reiste Nobile et monument i Telegrafbukta i Tromsø til minne om de som ofret livet i forbindelse med Italia-ekspedisjonen og redningsarbeidet i 1928.

To menn holder hjertelig rundt hverandre foran en veldig høyt, hvitt monument med inngravert tekst
I Tromsø ble «Italia» monumentet avduket 22.06.1969 som en oppreisning. Til stede General Nobile og Viseadmiral Viglieri.

Den danske flygeleder Ove Hermansen (19332019) ble Nobiles gode venn. Hermansen bygget opp et stort og grundig arkiv rundt hendelsene i 1928. Nobile-arkivet fins tilgjengelig i Norsk Polarinstitutts bibliotek.