Kristoffer Marø

Ishavsskipper fra Brandal

1884–1968

Fullt navn: Kristoffer Mikal Angell Landmark Marø

Kristoffer Marø ble født 18.april 1884 i Brandal. Han begynte med fiske som 15-åring, og reiste på ishavet med seilskuta «Minna» i 1902. Så fikk Marø hyre som skytter på «Gunhild» og «Herkules», før han sto som skipper første gang på damperen «Admiralen» i 1909. Han førte også «Signalhorn», «Ishavet» 1917–1921, 1923-1929 og «Aarvak» 1922.

Marø og skuta «Polarbjørn» hørte etter hvert sammen. Dette er skipet som kanskje har flest vitenskapelige ekspedisjoner bak seg i perioden 1930–1945, inntil det brant på Newfoundlandfeltet etter krigen.

Marø holder seg til tyggegummi. En eneste gang prøvde han å navigere en sigar; men resultatet var forsmedelig. Ellers bruker han sukker på fiskeboller og kokte egg. Annet og mer har jeg ikke å bebreide Kristoffer Marø.

John Giæver i artikkelen «Skipperen som alltid kom fram», fra «Hardbalne polarkarer» 

Med «Polarbjørn» i krigsinnsats

«Polarbjørn» gjorde en viktig innsats under krigen, da det seilte for den amerikanske marinen mellom statene og Grønland. «Polarbjørn» kom og gikk så pålitelig at amerikanerne begynte å kalle henne «the ship that always arrives».

Marø og «Polarbjørn» reddet tre amerikanske flyvere på Grønland i 1943. Disse hadde da levd i 11 dager på tabletter og vann, og var svært forkomne. De hadde signalisert med et speil og fått kontakt i et lite solgløtt på en elles grå dag.

Men størst er det likevel å ha mannen heime hele året. Hadde dere bare ant hvor mange ganger jeg har drømt om å få slippe å være redd for om han kom hjem.

Kristine Marø til Sunnmøre Arbeideravis 11.4.1964 (paret fikk forøvrig ni barn).

«Polarstar» – første stålbygde selfanger

Sammen med Martin Karlsen kontraherte Marø i 1946 stålselfangeren «Polarstar». Her sto Marø som skipper til han la opp i 1952. Da hadde han vært med på selfangst som til sammen ga en fangst på ca 170.000 dyr!

Forlis og redning

Marø hadde ingen egne forlis, men har reddet mange mannskap.

  • 1905: «Gunhild» reddet mennene fra «Prins Olav» i Vesterisen etter at denne var sunket i isen. Mannskapet oppholdt seg på isen.
  • 1913: «Admiralen» reddet mannskapet fra «Narvik» fra Kopervik som brant ved Island.
  • 1925: «Ishavet» reddet mannskapet fra selfanger «Polheim» som forliste i Grønlandsstredet.
  • 1928: «Ishavet» reddet en nordlandsk selfangerskute i Kvitsjøen.
  • 1933: «Polarbjørn» reddet mannskapet fra «Hjelmen» ved forlis i Kvitsjøen.
  • 1935: Reddet mannskapet fra selfangeren «Fryser I» fra Oslo i Vesterisen.
  • 1939: «Nyken» av Gratangen forliste med alle menn.  «Polarbjørn» og «Polaris» reddet mannskapet fra «Saltdalingen», mens mannskapet på «Drotningsholm» reddet mannskapet fra «Isfjell», på vei til Newfoundland. 1943: Redda tre forfrosne amerikanere fra et fly som hadde styrta på Grønland. Slepte amerikansk båt som hadde fått brukket rorstammen, inn til Øst-Grønland.