1876-1878 Den norske Nordhavsekspedisjonen

Nordhavsekspedisjonen pågikk som tre tokter somrene i 1876, 1877 og 1878 med dampfartøyet «Vøringen» fra Bergen. Ekspedisjonen utforsket havområdet mellom Stad, Færøyene, Island, Jan Mayen, Spitsbergen og Nord-Norge, det som i dag er Norskehavet og deler av Barentshavet. Slik tok ekspedisjonen del i den pågående utforskningen av Nord-Atlanteren som flere land for alvor hadde startet opp på 1860-tallet.

location_on Norskehavet

manage_accounts Georg Ossian Sars og Henrik Mohn

sailing Vøringen

Hovedpersonene bak ekspedisjonen var meteorologen og oseanografen Henrik Mohn (1835–1914) og zoologen Georg Ossian Sars (1837–1927). I søknaden til Stortinget om bevilgning til ekspedisjonen slo Mohn og Sars fast at de ikke ønsket å delta i den heroiske kappestriden om å utforske jordens nordligste områder: «Udrustningen af en egentlig Nordpol-Expedition, med det Maal at trænge frem i hidtil uudforskede Polar-egne, bliver ikke vor sag. Dette maa vi overlade til de rigere Nationer». På 1870-tallet var det uvirkelig at Norge skulle bruke masse penger på en Nordpolekspedisjon, dette ble først aktuelt med Fridtjof Nansens «Fram»-ekspedisjon 1893–96. Under Nordhavsekspedisjonen var fokuset heller rettet mot vitenskapelige og fiskerirettede problemstillinger, og mot økonomiske og territorielle interesser i Norges nære havområde.

I tillegg til Mohn og Sars var zoologene Daniel C. Danielssen (1815–1894) og Herman Friele (1838–1921) med forskningsekspedisjonen. Som stortingsrepresentant under debatten om ekspedisjonen, spilte Danielssen en meget sentral rolle bak beslutningen om å bevilge 20.000 spesidaler til ekspedisjonen. Ellers bestod den vitenskapelige staben av kjemikere. Frantz W. Schiertz var med som landskapsmaler. Ekspedisjonssjef med kommando over «Vøringen» var marinekapteinen og hydrografen i Den norske geografiske oppmålingen, Carl F. Wille (1830–1913).

Nordhavsekspedisjonen hadde sin basis i grunnleggende spørsmål innenfor marinzoologi, oseanografi og meteorologi. G. O. Sars søkte å videreføre faren Michael Sars (1805–1869) sin utforskning av dyrelivet inne ved kysten, både vitenskapelig og geografisk. Vitenskapelig ved å oppdage nye arter og beskrive deres evolusjonistiske utvikling og utbredelse i havet. Geografisk ved å føre utforskningen lengre ut i havet og slik flytte grensen for kartleggingen av dyrelivet enda lenger ut og dypere ned i havet.

Ekspedisjonen fikk også delvis fastsatt grensen mellom varmtvannsfaunaen og den arktiske dyreverden i Norskehavet. I tillegg oppdaget den at dyrelivet på bunnen var ublandet arktisk, og at den arktiske faunaen strakk seg helt opp til overflaten ved Jan Mayen. Men ekspedisjonen ble ikke noe gjennombrudd i evolusjonslæren, selv om flere merkelige skapninger fulgte med bunnskrapen fra dypet, og noen få «levende fossiler».

For Mohn ga Nordhavsekspedisjonen ny innsikt i dynamikken mellom havet og atmosfæren, og bidro til å videreutvikle hans nye syklon-teori i stormstudiene. Etter ekspedisjonen gjorde han banebrytende studier om havets sirkulasjon og atmosfærens bevegelser. Som en av de første forklarte han sammenhengen mellom tetthetsfordelingen, havstrømmene og jordrotasjonen. Allerede i 1880 forklarte Mohn dannelsen av bunnvann i Norskehavet på samme måte som Fridtjof Nansen og Bjørn Helland-Hansen gjorde i 1909. Det er også hevdet at Vilhelm Bjerknes sitt teoretiske arbeid fra rundt 1900 var en videreføring av Mohns forskning på sirkulasjon – at han utforsket den samme teorien med nye innfallsvinkler og metoder.

Videre var grunnforskning og anvendt forskning nøye knyttet sammen i planleggingen og gjennomføringen av Nordhavsekspedisjonen. Mohn og Sars ville svare på to eldgamle spørsmål av stor økonomisk betydning: hvor kom vårsilda og skreien fra, og hvorfor varierte fiskens innsig til norskekysten? Gjennom et meteorologisk, oseanografisk og zoologisk samarbeid skulle mysteriene rundt fiskens oppholdssted, vandringer og vekslinger endelig oppklares. At vårsilda forsvant fra Vestlandskysten i 1875 var en vesentlig motivasjonsfaktor bak ekspedisjonen, men også svingningene i lofotfisket var et tungtveiende argument.

Selv om ekspedisjonen ikke fysisk påviste sildas liv og vandringsmønster i havet mellom Norge, Skottland og Island, ble det gjort oppdagelser som et stykke på vei forklarte fiskens livsbetingelser. Videre ble sildas og torskens innsig koblet til sjøtemperatur, havstrømmer og værforhold, og for torsken spilte også dybden og bunnens beskaffenhet en rolle. I 1875 visste man ikke at Lofotskreien kom fra Barentshavet. Nettopp på toktet til Spitsbergen i 1878 ble Sars klar over skreiens vandring fra Barentshavet langs Nordhavsbarrieren, som ekspedisjonen oppdaget og kartla. Sars slutning var:

Det lange dunkle Spørgsmaal om, hvorfra Lofotskreien kommer, maa saaledes nu ved vor Expeditions Arbeider siges at have faaet sin endelige og tilfredstillende Løsning, og en vigtig Basis for de fremtidige Undersøgelser af dette Fiskeri er herved vundet

På 1800-tallet innebar utforskning av hav- og landområder langt mer enn bare geografiske oppdagelser og vitenskapelige undersøkelser. Nordhavsekspedisjonen må forstås som en del av norsk konsoliderings- og ekspansjonspolitikk på sjøarenaen. Innblandingen av utenlandske fiskere ble oppfattet som en trussel mot norske fiskerier, og den aktualiserte spørsmålet om retten til fiskeressursene. På denne bakgrunn ble ekspedisjonen rustet ut for å markere og fornorske det som ble oppfattet som norsk sjøterritorium. En effektiv strategi i så måte var naturvitenskapelig kartlegging og navnsetting. Ekspedisjonen utforsket «det vidstrakte Plateau» fra Stad og nordover til Spitsbergen, den første systematiske kartleggingen av kontinentalsokkelen utenfor Norge. Målsettingen var å utvide vinterens skreifiske, samt øke sommerens/høstens bankfiske, ved å kartlegge nye fiskefelter. Havet utenfor sokkelen ble også undersøkt. Etter ekspedisjonen så Mohn seg berettiget til å kunngjøre at havet

for Eftertiden skal bære Navnet ’Det norske Hav’, saavel fordi det siden umindelige Tider har været befaret af vore Sømænd, som fordi den norske Nation nu har overtaget dets videnskabelige Undersøgelse

Gjennom navnebruken «erobret» Mohn i realiteten et stort havområde for Norge.

Den norske ekspansjonen ut i Norskehavet startet altså på 1870-tallet, og særlig fra 1890-årene økte interessen for å markere nasjonale interesser mot vest og nord. Utviklingen må forstås i sammenheng med at norske næringsinteresser strakte seg ut over landets nasjonalgrenser. Norges opptreden med Nordhavsekspedisjonen viser at ønsket om å markere seg i Ishavet og nordområdene for alvor kom på den politiske dagsordenen på 1870-tallet.

1872–1874 Den østerriksk-ungarske polarekspedisjonen

Ekspedisjonen skulle utforske det ukjente arktiske området med både Nordpolen og en sjøvei østover som mulige mål. Ekspedisjonen er også kjent som Payer-Weyprecht-ekspedisjonen, etter dens to ledere, og som Tegetthoff-ekspedisjonen, etter ekspedisjonsskipet. Med seg som islos og harpunerer hadde den en norsk ishavsskipper, Elling Carlsen.

location_on Nordøstpassasjen

manage_accounts Julius Payer og Karl Weyprecht

sailing Tegetthoff

Ekspedisjonens mål var å komme seg gjennom Nordøstpassasjen og å undersøke muligheten for isfrie åpninger i havet mot polen i forlengelsen av Golfstrømmen. Allerede i 1871 var Payer og Weyprecht på rekogniseringstokt i havet mellom Spitsbergen og Novaja Semlja, på kutteren «Isbjørn» under ishavsskiperen Johan Kjeldsen. «Isbjørn» ble også benyttet som støtteskip i 1872 av ekspedisjonens viktigste sponsor, Grev Hans Wilczek. «Tegetthoff» forlot Tromsø 20. juni det året. Dårlige isforhold gjorde at den ble låst fast i isen ved Novaja Semlja og drev i nordlig retning.

Etter ett år i isen ble land siktet og gitt navnet Franz Josefs land etter den østerrikske keiseren. Ekspedisjonen ble den første som undersøkte denne øygruppen, den nordligste delen av det eurasiatiske kontinentet, selv om den muligens hadde blitt siktet alt på 1860-tallet av ishavsskippere fra Hammerfest. Tre sledeekspedisjoner ble foretatt våren 1874 før skipet ble forlatt i isen; den andre nådde det vi i dag vet er øygruppens nordligste punkt, selv om Payer mente å ha siktet land også nordenfor. Mannskapet dro fire båter over isen i tre måneder før de kom til det åpne havet og ble reddet noen dager etterpå av en russisk skonert ved Novaja Semlja. Tilbakekomsten i Vardø 3. september 1874 skapte en mediebegivenhet i hele Europa, og ekspedisjonen ble gjenstand for store feiringer i Bergen, Hamburg og i Wien, samt i mange andre byer i Østerrike-Ungarn.

Ekspedisjonen ble finansiert av private og offentlige sponsorer og av innsamlinger i Østerrike-Ungarn. Karl Weyprecht var leder til sjøs; han var en tysker som var blitt offiser i den østerrikske marinen og hadde sterke vitenskapelige interesser. Julius Payer var leder til lands; han var en tysk-bøhmer og offiser i hæren, med erfaringer fra fjellbestigninger i Alpene og fra deltakelse i den andre tyske Arktis-ekspedisjonen til østkysten av Grønland i 1869-70. De fleste av offiserene kom liksom Payer fra tysk-talende miljøer i det som i dag er Tsjekkia, og matrosene fra de italiensk og sørslavisk-talende samfunnene på adriaterkysten. Skipslegen var ungarer, og ekspedisjonen hadde med seg to tirolske fjelljægere (fra nåværende Syd-Tirol i Italia). Bare skipets kokk kom fra det nåværende Østerrike, og det offisielle kommandospråket ombord i skipet var italiensk. Maskinisten Otto Krisch var den eneste av de i alt 24 deltakerne som døde under ekspedisjonen, av tuberkulose.

Norske Elling Carlsen, som var 52 år ved ekspedisjonens avreise, var den eldste ombord, og hadde lang erfaring som ishavsskipper. Han hadde oppdaget Kong Karls Land (1859), var den første som hadde foretatt en omseiling av Spitsbergen (1863) og hadde også funnet restene til Willem Barents sin vinterleir på Novaja Semlja (1871). Som islos på ekspedisjonen bidro han jevnlig til skipets loggbok og fikk dele med båtsmannen Pietro Lusina om å være tilstede ved middagene i offisersmessen. Weyprecht forsvarte ellers sitt valg av matroser fra middelhavet framfor fra Norge eller Russland med å vise til middelhavsmenneskes positive livsinnstilling og deres måtehold med alkohol, samt deres mangel på arktiskunnskaper – noe som ellers kunne utgjøre en fare for ekspedisjonsledelsens autoritet.

Ekspedisjonens vitenskapelige betydning må sees på bakgrunn av den tyske geografen August Petermanns forsøk på å samle opplysninger om polarhavet øst for Spitsbergen fra oppdagelsesreisende og fra ishavsskippere, blant annet gjennom nettverket til adjunkt Karl Pettersen i Tromsø. Gjennom å oppdage Frans Josefs Land bekreftet ekspedisjonen tidligere hypoteser om land mellom Novaja Semlja og Spitsbergen. Payers kart over landet, trass i tildels misvisende detaljer, ble anerkjent av senere reisende – også av Nansen, som møtte Payer i Wien i 1898. Ekspedisjonen avkreftet teorien om det åpne polarhavet slik den ble forespråket av Petermann, for øvrig en av ekspedisjonens viktigste støttespillere. Internasjonalt ble den anerkjent som en indikasjon på Østerrike-Ungarns potensial som oppdagernasjon. Den gjorde Weyprecht bevisst nødvendigheten av koordinert internasjonalt samarbeid i polarforskningen, noe som førte til gjennomføringen av det første internasjonale polaråret i 1882-83. Payers senere malerier fra Arktis oppnådde stor popularitet i samtiden, og hans ekspedisjonsberetning ble bestselger på flere språk, deriblant norsk. Ekspedisjonen fant også stor litterær gjenklang både i samtiden og opp til i dag.

1827 Keilhaus forskningsekspedisjon

Den første norske forskningsekspedisjon til Arktis var ved den unge geolog B. M. Keilhau. Han besøkte Nord-Norge, Bjørnøya og Spitsbergen i 1827.

location_on Bjørnøya, Spitsbergen og Edgeøya

manage_accounts Balthazar Mathias Keilhau

sailing Gud mit Haab

Den første norske forskningsekspedisjon til Arktis var ledet av den unge geolog Balthazar Mathias Keilhau som var den første som tok mineralogisk eksamen ved Universitetet i Oslo. Etter at han ble utnevnt til lektor ved Universitetet (1926) dro han på ekspedisjon nordover.  

I 1827 fikk tilfeldigvis Keilhau skyss med båt fra Hammerfest, og han reiste til Bjørnøya, Spitsbergen og Edgeøya på det som skulle bli den første norske vitenskapelige undersøkelsen av Svalbard. Ekspedisjonen varte seks uker, og det var et pionerarbeid som ble utført i disse områdene innenfor fagfelt som geologi, paleontologi og botanikk.  

Da sluppen «Gud mit Haab» la kursen nordover 16. august 1827, skulle det ta fire døgn før de kunne ta seg i land på Bjørnøya. Dårlig vær og tåke skapte problemer. Som geolog kommenterte Keilhau klippeformasjonene på kysten av øya, og han observerte og samlet inn planter som vokste på øya, og som han ikke syntes var videre frodige.  

Han tegnet fangsthytta «Nordhamna» som ligger i et goldt landskap. På bildet kan en se rester etter sel-, og isbjørnkadavere. Fire dager ble tilbrakt på Bjørnøya, og Keilhau samlet også en del fossiler og muslinger. I tillegg registrerte han de ulike fuglearter og beskrev det rike fuglelivet.  

Det skulle ta om lag 50 år før neste norske ekspedisjon med et rent vitenskapelig formål kom til å besøke disse områdene.