Hvalfangstpionér, skipsreder og verftseier
1845–1923
Christen Christensen ble født i Sandefjord i 1845. Han gikk på kostskole i Skottland, og så på Handelsakademiet i København. I 1868 overtok han farens skipsverft Rødtangen (senere Framnæs Mek. Værksted) som spesialiserte seg på å bygge ishavsskuter og hvalfangstfartøy. I 1880-årene slo Christen seg inn på selfangst, og sendte ekspedisjoner til de vest-antarktiske øyer i Sørishavet.
I 1913 bygde han den første fabrikk i Norge for herding av hvalolje.
I årene 1892–94 var selfangeren «Jason» fra Sandefjord med kaptein Carl Anton Larsen på retthval- og selfangst ved de vest-antarktiske øyer. Det ble gjort geografisk pionerarbeid av stor betydning, men det økonomiske utbyttet ble ikke slik at man gjentok bedriften.
Christensen var også engasjert i hvalfangsten i nord, og startet i 1903 selskapet A/S Ørnen som drev hvalfangst ved Finnmark, Bjørnøya og Spitsbergen. Det hadde vært vanlig med landstasjoner inntil da, men Christensen tok i bruk fabrikkskip (flytende kokeri), og det første skipet var kokeriet med navnet «Telegraf» fra Framnæs Mek. Værksted. Etter at hvalfangsten i Finnmark gikk mot slutten var Christensen den første til å sende det flytende kokeriet «Admiralen» til Sørishavet i 1905 – sammen med to hvalbåter, med dette innledet han den storstilte norske hvalfangsten i Antarktis.
Samtidig som Christensen startet storstilt hvalfangst med kokerier ved South Shetland Islands i Sørishavet, startet C.A. Larsen landstasjonsfangst på Sør-Georgia, og dette var startskuddet for den store kommersielle hvalfangsten i Antarktis.
Christen Christensen etablerte Hvalfangstmuseet i Sandefjord, som sønnen Lars skjenket til Sandefjord kommune i mai 1917 med inventar og samlinger.
Nr. 04 Jakten på nye hvalfangstfelt 1892–1893
SANDEFJORD 1. SEPTEMBER 1892. Kaptein Carl Anton Larsen kontrollerer at selfangeren «Jason» er klar til avgang. Skipet er elleve år gammelt, rigget med tre master og finansiert av Christen Christensen, en skipsreder fra en styrtrik sandefjordfamilie med kostskole i Skottland, handelsakademi i København og oppbyggingen av Framnæs mekaniske verksted bak seg. Kaptein Larsen er 32 […]
Kappløpet om Dronning Maud land
Rederen Lars Christensen sendte fra 1926 vitenskapelige ekspedisjoner til nye og ukjente områder i Antarktis. Et resultat av disse ekspedisjonene var at Bouvetøya og Peter I. øy var annektert for Norge. Til sammen utrustet han ni ekspedisjoner. På fire av disse ble det benyttet fly. En forutsetning for forskningsekspedisjonene var at han disponerte rederiets hvalbåter, […]