Vi jobber på spreng for å oppdatere oss med nytt innhold og design, og vi skal også sørge for at nettsiden er universelt utformet. Ny side lanseres medio 2023. Tilgjengelighetserklæring

Banner forside, Norsk Polarhistorie

Umberto Nobile – luftskipseksperten som vart polarhelt

«Italia»-ekspedisjonen 1928

For Nobile vart det viktig å prove at Amundsen hadde feil, og vise at han kunne gjennomføre polarekspedisjonar i oppdagingas og vitskapens namn med eigen hjelp. Han planla derfor ein ny ekspedisjon med luftskipet Italia, som var søsterskipet til N-1, og tok av frå Roma  i april 1928 med eit italiensk mannskap, supplert med svenske Malmgren og tsjekkiske Behounek. Ekspedisjonen tok sikte på å utforske uoppdaga område både mellom Svalbard og Nordpolen mot Grønland, og austover mot Nikolaus IIs land. I tillegg ville Nobile ha ein ekspedisjon som hadde meir reindyrka vitskaplege mål enn det ”Noreg”-ekspedisjonen hadde hatt. Den svenske meteorologen Malmgren, den tsjekkiske radiologen Behounek og den italienske fysikaren Aldo Pontremoli skulle saman undersøkje havområda, jordmagnetismen, meteorologiske forhold, luftelektrisitet, radioaktivitet, og gjøre biologiske og bakteriologiske undersøkingar i havet og på isen. I tillegg var det store uutforska område som kravde kartlegging. Nansen var ein av dei som meinte den vitskaplege sida var viktig ved Italia-ekspedisjonen.

Havarai og misere

Det var på den tredje turen den 24.mai luftskipet havarerte etter ein strabasiøs flytur i sterk motvind og ising. Seks mann forsvann vidare med sjølve ballongen då gondolen losna i kollisjonen med den takkete drivisen. Dei vart aldri funnen att. På isen var det ti havaristar, der ein av dei Pomella vart drepen i samanstøyten. På isen hadde dei våpen, ammunisjon, hermetikk, soveposar og telt, og framfor alt ein radio som etterkvart kunne starte sending av naudsignal. Nobile hadde skadd seg stygt. Høgre beinet og høgre armen var knekt.I eit telt på 5,5 kvadratmeter skulle det bu ni personar, og fleire av dei var skadde. Tre av havaristane; Zappi, Malmgren og Mariano gav seg etter kvart ut frå leiren for å hente hjelp. Igjen var dei seks mann som måtte ligge i drivisen å vente på å bli henta ut. Havariet utløyste ein leiteaksjon – ein av historias største, med mange titals skip og mindre fartøy, hundeekvipasjar, ski-patruljar og hundrevis av menn i aktivitet. I denne kaotiske fasen forsvann den norske polarhelten Roald Amundsen ein stad i Nordishavet, på veg i ein fransk flybåt for å hente ut Nobile frå isen. Dei negative norske haldningar overfor Nobile forverra seg. Då Nobile kom velberga frå isen etter vel 40 døgn, vart han karakterisert som ein «narrifas av en general», i motsetnad til Amundsen som var «en av vore stauteste skikkelser». Då han og dei overlevande havaristane reiste heim med tog frå Narvik til Roma var særleg nordmenn og tyskarar hatefulle. Amundsen sine haldningar til Nobile hadde festa seg blant nordmenn, og det var liten tvil blant Amundsens landsmenn kven som var skuld i den store polarhelten sin død.