Vi jobber på spreng for å oppdatere oss med nytt innhold og design, og vi skal også sørge for at nettsiden er universelt utformet. Ny side lanseres medio 2023. Tilgjengelighetserklæring

Banner forside, Norsk Polarhistorie

Himmelseileren Roald Amundsen

Luftskipet Norge

Året etter, i 1926, kom Amundsen tilbake til Svalbard med et luftskip som het ”Norge”. Sammen med luftskipets konstruktør, italieneren Umberto Nobile, amerikaneren Ellsworth og et mannskap bestående av sju nordmenn, fem italienere og en svenske, ville han forsøke å fly over Nordpolen og utforske havområdene mot Alaska.

Innen ekspedisjonen kommer seg av gårde, dukker amerikaneren Richard E. Byrd opp på Svalbard. I et tremotors Fokker-Fly, ”Josephine Ford”, flyr han, ifølge eget utsagn, til Nordpolen – rett foran nesen på Amundsen. Etterpå er Amundsen den første til å gratulere. Noen mener til og med å se en gledeståre i øyekroken hans. Men det er kanskje en innbilning. 

Luftskipet "Norge" i Ny-Ålesund. Foto: Norsk Polarinstitutt.

12. mai når ”Norge”-ekspedisjonen fram til Nordpolen. I tur og orden kastes først det norske, deretter det amerikanske og til slutt det italienske flagget ned på isen. ”Det norske vaiet vakkert”, noterer Amundsen i dagboken sin. Etter et kort opphold fortsetter ferden innover Polhavet, reisens egentlige mål. Amundsen speider etter land, men finner bare hav. En stor skuffelse. Da luftskipet lander i Alaska, utvikler forholdet mellom Nobile og Amundsen seg til et bittert fiendskap. De to kan ikke enes om hvem som skal ha æren for ferden.

”Norge”-ekspedisjonen var basert på italiensk teknikk og på italienske, amerikanske og norske penger. Luftseilasen er gått inn i historien som Nobiles store triumf, det var Nobile som hadde konstruert luftskipet, og som førte det over isen. Amundsens oppgave var å oppdage nytt land. Men da ferden ikke avdekket noe annet enn hav, vendt Amundsen raseriet mot Nobile.